آب انبار ها

آب انبار  حاج محمد جعفر

آب انبار کارخانه بالا

آب انبار رباط

آب انبار  تالار

 

آب انبار باغچه خان از مهمترین آب انبارهای کوهپایه است که مربوط به دوره صفوی است . این آب انبار ۲۵ پله دارد که هنوز هم پر آب و زلال است. آب انبار کوهپایه ۴ بادگیر دارد که باعث خنک نگه داشتن آب می شود

 

آب انبار رجان مربوط به دوره پهلوی است که در بخش کوهپایه، روستای رجان واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۹ مرداد ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۲۹۵۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

آب‌انبار محرم اسرار

این آب‌انبار در شهر تودشک از توابع بخش کوهپایه استان اصفهان است، در تودشک فقط یک آب‌انبار عمومی وجود دارد که آن هم در مرکز شهر کنار مقبره پیشوای دینی بنام سید محمود واقع شده است. بر اساس کتیبه‌ای که بر روی بادگیر سمت شرقی مخزن نصب شده است، زمان ساخت بادگیر آب انبار به سال ۱۳۶۵ مربوط می‌شود اما به گفته اهالی بنای خود آب‌انبار در حدود سال‌های ۱۳۶۰ با مشارکت مردم در ساخت و با هزینه و نظارت حاج آخوندی و معصوم خانی بانی ساخت آب‌انبارهای نائین ساخته شده است.

ح-0000000000

این آب‌انبار که تنها آب‌انبار موجود در محله تودشک است، همچنان فعال و آب مخزن آن از قنات حید آباد که آب شیرینی دارد تامین می‌شود.

این آب‌انبار دارای یک مخزن استوانه‌ای به قطر ۸ و عمق ۹ متر از سطح کوچه است. دو بادگیر چهار طرفه با شکل‌های یکسان هوای داخل مخزن را تهویه می‌کنند.

پوشش آب‌انبار گنبدی مانند است که مجموعه این سقف و دو بادگیر در سطحی بالاتر از سطح زمین قرار گرفته است.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top