..."/>

کوهپایه: زادگاه حافظ (شیرازی !!!)

ویکی پرسش: تذکره‌نویسان نوشته‌اند که اجداد او از کوپای (کوهپایه) اصفهان بوده‌اند، نیای او در ایام حکومت اتابکان سلغری از آنجا به شیراز آمده‌اند.

 

فارس: مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان گفت: برخی مورخان اصل و زادگاه حافظ شیرازی را در منطقه کوهپایه اصفهان دانسته‌اند.

اسحاق طغیانی به این هم اشاره کرد که این شاعر بزرگ  تا سال ۷۳۵ هجری قمری در اصفهان می‌زیسته و در سن هفت سالگی مقارن با حمله مغول به اصفهان، به همراه خانواده خود به نواحی شیراز کوچ کرده که این موضوع در کتاب‌های «تذکره میخانه» اثر عبدالنبی فخرالزمانی، «محاسن اصفهان»، «تاریخ بیهقی» و «شیرازنامه» نیز آورده شده است.

‌سعید حسام پور رئیس بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز:

مــن ایـن اختـلاف نظـرهـا را بـه هیـچ عنـوان پسنـدیـده نمـی‌دانـم. حـافـظ شهرتش را مدیون فرهنگ و تمدن ایران زمین می داند، حالا چه اصفهان بـاشـد و چـه شـیـراز. مـن فـکـر مـی‌کـنـم حـافـظی که در اختیار ماست از اندیشه‌هایی نشأت گرفته می‌شود که به کل فرهنگ و باورهای دینی مـمـلـکـتمان مربوط می‌شود. من با اصل مطرح شدن این قضیه موافق نیستم اما اگر فرضیه مربوط به اینکه زادگاه اصلی حافظ اصفهان بوده را بپذیریم منکر این واقعیت هم نباید شد که این شاعر بزرگ در آن زمان که در شیراز سکونت داشته تأثیرات زیادی از محیط اطرافش، آب و هوای پاک در شیراز، حکومت حاکمان در آن دوران و فضای سرسبز و دلنشین شیراز گرفته است تا حدی که به این نوع از تأثیرپذیری در اشعارش هم اشاره کرده است. وجود چشمه‌های خروشان آن زمان در شیراز همه و همه زمینه‌های الهام برای اشعار حافظ را ایجاد کرده است پس نمی‌توان این واقعیت‌ها را نادیده گرفت. در یک کلام می‌گویم که اگر حافظ در شیراز نمی زیست دیوان حافظی که الان پیش روی ماست هرگز شکل نمی‌گرفت.

 

شما با قاطعیت به علاقه وافر این شاعر بزرگ به شهر شیراز و وضعیت حاکم بر این شهر در آن دوران اشاره می‌کنید اما عده ای معتقدند که در آن زمان‌ها شرایط سختی بر زندگی حافظ در شیراز حاکم بود به حدی که حتی در بعضی از اشعارش هم سعی داشته این موضوع را به خوانندگانش اثبات کند.

مثلاً کدام بیت؟

این بیت که می‌گوید:

بیا حافظ که تا خود را به ملکی دیگر اندازیم

سخن دانی و خوش خوانی نمی‌ورزند در شیراز

من از شما می‌پرسم آیا در همه لحظات زندگی تان همیشه اوضاع بر وفق مرادتان بوده است؟ آیا همیشه حال و احوال شما یکسان بوده است؟ قطعاً جواب خواهید داد خیر. در زندگی همه ما ناملایماتی وجود داشته و من قطعاً به حافظ بزرگ حق می‌دهم که در طول زندگی اش از نفس کشیدن و بودنش در شهر گلایه مند شده باشد. اما ناراحت شدن موقت او اصلاً نمی‌تواند مصداق آن باشد که برای همیشه از زندگی در شیراز نـاراضـی بـوده اسـت. پـس آنـچـه حـافـظ در اشعارش به آن اشاره کرده می‌تواند نشان از تنهایی و بی کسی اش باشد نه اینکه از زندگی در شیراز ناراضی باشد.  ‌

در واقـع اعـتـقاد دارید که زادگاه اصلی حافظ در اصفهان بوده اما تـأثیرپذیری اصلی در اشعارش را از فضای حاکم در شیراز گرفته است. اینطور نیست؟

من می‌گویم به جای آنکه مردم و کسانی که خود را صاحبنظر می‌دانند بر سر زادگاه حافظ اختلاف داشته باشند باید به توانمندی‌ها و اندیشه‌های این شاعر بزرگ پی ببرند. چرا که با شناخت از توانمندی‌های موجود در اشعارش می‌توان به شناخت از خود دست یافت. خود من با خواندن اشعار حافظ حلقه گمشده درونم را یافته‌ام. اما در کل من هم اعتقاد دارم کـه حـافـظ در یـکی از شهرهای اطراف اصفهان به دنیا آمد و تا دوران نوجوانی اش را در این شهر سکونت داشت و در دوران جوانی به شیراز سفر کرد و از همان دوران به سرودن غزلیات پرداخت. البته این موضوع را هم شنیده‌ام که وی با وجود آنکه علاقه زیادی به اصفهان و مردمانش داشت، اما دیگر موفق نشد به این شهر سفر کند چرا که جنگ و شرایط سخت حاکم در آن دوران، برنامه سفرش به اصفهان را از او گرفته بود.

طبق نظر بعضی از مورخان، مسجد خواجه یعقوب، همان منزل قدیمی پدر حافظ بوده است.

عـلاقـه حافظ بـه اصفهـان:

روز وصل دوستداران یاد باد                    یاد باد آن روزگاران، یاد باد  ‌

گرچه صد رود است از چشمم روان          زنده رود و باغ کاران یاد باد

مهندس امیرعلی اسلامیان در تحلیل بیتی از حافظ می گوید:

ز چنگ زهره شنیدم که صبحدم می گفت

غلام حافظ خوش لهجه ی خوش آوازم

این شعر حافظ نشان دهنده این است که حافظ دارای لهجه ای متفاوت با لهجه شیرازی های عزیز بوده است. با توجه به عدم مسافرت حافظ بعد از سکونت در شیراز، امکان دریافت و بروز لهجه متفاوت بر اثر مسافرت وجود نداشته است. و باید این لهجه قبل از ورود او به شیراز در او تاثیر گذاشته باشد. تا خصوصیت خوش لهجه بودن که خود حافظ بر  آن تاکید دارد باعث متمایز شدن او از  شیرازی ها باشد.

51 نظر

  1. سمانه 02 اکتبر 201502 اکتبر 2015 گفته:

    سلام خداروشکر که زادگاهش اصفهان بوده فقط خاهشاجواب سوالای منوبدیدخیلی برام مهمه:
    من اصلاشعراشونخوندم ونمیخونم ولی اگه مدرک محکم وجودداشته باشه که بچه این شهر ….. دیگه میخونمش ولی همه مخالفن که اصفهونیه براهمین شک تودلم انداختن مثلاشنیدم که:
    گفته زاینده روداب حیاته ولی شهر ….. ازاصفهان بهتره
    یابه اونجابیاو…
    خ و ش ا …..
    ایناروچی میگید؟انشاالله که اصفهونیابه قلبی که ش ی راز ازمن شکست به حقشون برسن.
    میگن حتی حافظ یکبارهم ازشهراصفهانش نگفته مادرش بچه شهر ….. بوده وحافظم خودش بچه اونجامیدونسته حقیقت داره؟خاهش میکنم دقیق جوابموبدیدوپاک نکنیدکه قلبم شکستس ها.

    • اردشیر 02 اکتبر 201502 اکتبر 2015 گفته:

      شیراز شهر ادب
      شما بی ادبان چکارتون به شعر شاعری
      شیراز مهد تمدن زادگاه کورش و داریوش
      مرکز شاهنشاهی هخامنشیان و ساسانیان

    • مازیار 02 اکتبر 201502 اکتبر 2015 گفته:

      واقعا جای تعجب داره چجوری فکر می کنید با این لحن و ادبیات مخاطب به حرفتون توجه کنه. اینجا هم پایگاه و سایت فرهنگیه نه چاله میدون

  2. سمانه 02 اکتبر 201502 اکتبر 2015 گفته:

    جوابمومیخام

  3. ناشناس 02 اکتبر 201502 اکتبر 2015 گفته:

    واقعا همه نخبه های منطقه کوهپایه اینها بودند؟ خیلی را نیاوردند

    • حسن اسلامیان کوپایی 02 اکتبر 201502 اکتبر 2015 گفته:

      تشکر از نگاهتان
      سخن شما کاملا بجا و صحیح است
      خواهش ما هم از شما این است که در تکمیل این لیست و ارسال رزومه افراد موفق شهرمان، به ما کمک کنید

      eslamianhasan@gmail.com

  4. ایمان 02 اکتبر 201502 اکتبر 2015 گفته:

    اگر چه زنده رود آب حیات است
    ولی شیراز ما از اصفهان به
    حافظ شیرازی

    • حسن اسلامیان کوپایی 02 اکتبر 201502 اکتبر 2015 گفته:

      بیا حافظ که تا خود را به ملکی دیگر اندازیم

      سخن دانی و خوش خوانی نمی‌ورزند در شیراز

  5. امید 02 اکتبر 201502 اکتبر 2015 گفته:

    حافظ به هیچ وجه اصفهانی نبوده لطفا به اصفهان نسبتش ندهید بعد از چند قرن تازه اصفهانی ها کشف کردند خیلی جالبه !!!! وغیر قابل باور مطمعن باشید اگر اصفهانی بود حتما ب زادگاهش اصفهان برمی گشت بخاطر طرز تفکر اصفهانی ها ک خیلی …. هستن و تعصبی ک نسبت ب اصفهان دارن حتما به اونجا برمیگشت. ویا وصیت میکرد یا در اشعارش بیان میکرد ک پس از مرگش آنجا ب خاک سپرده شود منظور حافظ هم از خوش لهجه بودنش لهجه ی شیرین شیرازی هست نه اصفهانی لطفا شما اصفهانی ها برای خودتان تفسیر به رأی نکنید ک لهجه ی شما خوشتر از شیرازی هست وحافظ منظورش لهجه ی شما بوده ک در حقیقت چنین نیست. در ضمن در شیراز واستان فارس قومیت های مختلفی ما داریم ک حافظ میتواند از آن قومیت ها بوده باشد نه خارج از استان فارس . این ادعا ک حافظ اصفهانی بوده بیشتر شبیه جوک وخیال خام هست.

    • پوریا 02 اکتبر 201502 اکتبر 2015 گفته:

      اونوقت از کجا نمیتونسته منظورش حخارج از استان فارس ( اصفهان) بوده باشه ؟ بعدشم مگه هرکی مان هرجا هست همونجا باید فوت کنه؟نمونش پروفسور پوپ امریکایی که گفته مرا در اصفهان به خاک بسپارید . درثانی ای بیت “روز وصل دوستداران یاد باد یاد باد آن روزگاران، یاد باد ‌ گرچه صد رود است از چشمم روان زنده رود و باغ کاران یاد باد”من نگفتم شخص ایشان ( حافظ ) فرمودند

  6. صداقت 02 اکتبر 201502 اکتبر 2015 گفته:

    حافظ اگر اصفهانی هم بوده باشد اصلا مدارکی ندارید ک بخواهید ثابت بکنیدآن هم مدارک موثق چرا؟چون اگر هم بوده در آن زمان یک شهروندمعمولی بوده وهیچ مورخی دنبتل نوشتن زندگینامه ی یک کودک معمولی نبوده ونیست …. پس لطفا جوک نگید…من خودم شاعر هستم ومیدانم دنیای یک شاعر محدودیت ندارد ومرغ خیالش به همه جا پرواز میکند از شهری ب شهری دیگر واز سرزمینی ب سرزمین دیگر شاعر از هرجای دنیا میتواند در شعرش سخن بگوید و این دال بر آن نیست ک چون اسم زنده رود درشعرش آمده اصفهانی باشد . من هم درمورد شهرهای دیگر سخن گفته ام در اشعارم دلیل بر این نمیشود ک زادگاه من هستند.

    • حسن اسلامیان کوپایی 02 اکتبر 201502 اکتبر 2015 گفته:

      آفرین آقای شاعر
      فرمودید که شاعر از هرجای دنیا میتواند در شعرش سخن بگوید و این دال بر آن نیست که اصفهانی باشد. ما هم به همین علت معتقدیم که حافظ به دلایلی از شیراز سخن گفته است. و دال بر این نمی شود که شیرازی باشد.
      فرمودید: «حافظ اگر اصفهانی هم بوده باشد اصلا مدارکی ندارید ک بخواهید ثابت بکنید»
      آیا شما مدرکی دارید که ثابت کنید حافظ، در شیراز متولد شده و ده سال اول عمرش را در شیراز گذرانیده است.!!!

      • ایران 02 اکتبر 201502 اکتبر 2015 گفته:

        افرین

    • ایران 02 اکتبر 201502 اکتبر 2015 گفته:

      خب احتمالا شما از حافظ بهتری و اون نمیدونسته که چه جوری باید منظورشو برسونه ولی شما میدونید

  7. معين 02 اکتبر 201502 اکتبر 2015 گفته:

    خجالت اوره
    دروغ و کذب منتشر می کنید که خودتون رو مطرح کنین؟؟

  8. معين 02 اکتبر 201502 اکتبر 2015 گفته:

    واقعا خجالت اوره
    دروغ منتشر می کنید که خودتون رو مطرح کنید و بازدید کنه داشته باشین؟؟؟!!

    • حسن اسلامیان کوپایی 02 اکتبر 201502 اکتبر 2015 گفته:

      آقا معین، لطفا مدرکی بیاورید که ثابت کند حافظ، متولد شیراز است.
      اگر مدرکی ندارید، و حتی شیرازی های بسیاری معتقدند که پدر حافظ اصفهانی است. پس چگونه تهمت دروغ به دیگران می دهید؟

      • حامی 02 اکتبر 201502 اکتبر 2015 گفته:

        همونطور که پسوند اسمت مشخص کرده اسلامیان کوپایی یعنی کوهپایه ای هستی و همونطور که پسوند اسمم مشخص کرده حامی خلیلی بختیاری یعنی منم جدم میرسه به خلیل خان اسفندیاری و بختیاری هستم حافظ شیرازی هم پسوندش میگه کجایی بوده !!! همیشه و همه جا مرسوم بوده هرکی مال هرجا بوده بردنش و در زادگاهش دفن شده .اکثریت اینطور بوده به جز مواردی که خیلی کم بوده.فردوسی توسی که در توس دفن شد.سعدی شیرازی در شیراز.حافظ شیرازی در شیراز.نظامی گنجوی در گنجه در کشور اذربایجان.خیام نیشابوری در نیشابور .عطار نیشابوری در نیشابور .رودکی در روستای بنجرودک نزدیکی سمرقند که زادگاهش بوده.ابوالمجد مجدود بن آدم سنایی غزنوی یا حکیم سنایی که در غزنه زادگاهش دفن شده.خواجه عبداله انصاری در هرات زادگاهش.وصال شیرازی در شیراز.سید محمدحسین بهجت تبریزی یا همون شهریار در تبریز زادگاهش.مهدی حمیدی شیرازی در شیراز……

      • حامی 02 اکتبر 201502 اکتبر 2015 گفته:

        ضمنا فراموش کردم اینم اضافه کنم شیرازی ها هیچوقت ادعا نکردن که خواجوی کرمانی شیرازی بوده .درسته که در شیراز دفن شده ولی پسوند اسمش معرف زادگاهشه

  9. ناشناس 02 اکتبر 201502 اکتبر 2015 گفته:

    شیراز و آب رکنی و این باد خوش نسیم
    عیبش مکن که خال رخ هفت کشور است
    حافظ

    • اسلامیان کوپایی 02 اکتبر 201502 اکتبر 2015 گفته:

      بیا حافظ که تا خود را به ملکی دیگر اندازیم

      سخن دانی و خوش خوانی نمی‌ورزند در شیراز

  10. حامی 02 اکتبر 201502 اکتبر 2015 گفته:

    برو بابا معرکه گرفتین خودتونو معروف کنید… با کت و شلوار خودت داماد شو داداش نه با کت وشلوار مردم.خودتونو چسبوندین به حافظ که چی ؟؟؟ حالا گیرم که حافظ اصفهانی بوده چرا میگن حافظ شیرازی؟ اصلا شما اصفهانی ها در دنیا معروفید نه به خاطر شهرتون به خاطر تعصب بی جا!!!! یه عمر همه سینه به سینه گفتن حافظ شیرازی حالا یه بچه محصل اومده میگه اصفهانی!!به نظرم بچه های شیراز از شما خیلی باحال ترن.کاش یه پل هوایی بزنن که وقتی از تهران میرم سمت شیراز چشمم به شهرتون نیوفته.اگه به بچه های شیراز علاقه خاصی دارم واسه اینه که ندیدم به خاطر تعصب اینجوری دزدی تاریخ کنن و اکاذیب تحویل بدن.شیرازی ها دمتون گرم به خدا… ضمنا یه منبعی از اصفهان گفته پروژه های سعدی اصفهانی ، سلمان اصفهانی ،خلیج اصفهان ، داریوش صفویه و…. چندین پروژه دیگه دردست مطالعه دارن که بزودی استارت میخوره… شیرازی ها بگوش باشید ببینید کی بهتون گفتم… اینا همه اصفهانی بودن! اصلا کل دنیا از اصفهان شروع شده فکر کنم! میگن مامان باراک اوباما هم اصفهانی بوده! اگه باور ندارید از خودش بپرسید خخخخخخخ

    • ایران 02 اکتبر 201502 اکتبر 2015 گفته:

      شما اصلا ایرانی نیستی فقط پارسی مینویسی.ما دنبال چسبوندن کسی به اصفهان نیستیم ولی در جواب شما بگم که بت پرستان هم میگفتند پدران پدران …ما بت پرست بودند و به خدای واحد و خدایی که نمیبینیمش ایمان نمیاریم این در حالی بود که خدا رو همه جا میشه دید.حالا شما میگی یه عمر همه سینه به سینه گفتن حافظ شیرازی ؟ خب بگن

  11. جواد بنده خدایی کوپایی 02 اکتبر 201502 اکتبر 2015 گفته:

    حافظ کوپایی هست بودنین پدرس کوپایی بوده خودع پدرش تو شمس اباد به دنبا امد و خانه پدرس مسجد خواجه بوده

  12. حامی 02 اکتبر 201502 اکتبر 2015 گفته:

    ترسوی بدبخت بیچاره.تو که از نظرات دیگران میترسی چرا زر زر میکنی.زرنگ کوچه خلوتا فکر نکن قصر در رفتی بیچاره عکس از این صفحات گرفتم که ببینن نظراتم رو تایید نمیکنی.قطعا نظرات خیلیای دیگه رو هم همینطور ثبت نمیکنی ترسوی بزدل

  13. واس ماس- همشون ماس ماس 02 اکتبر 201502 اکتبر 2015 گفته:

    ز چنگ زهره شنیدم که صبحدم می گفت

    غلام حافظ خوش لهجه ی خوش آوازم

    این شعر حافظ نشان دهنده این است که حافظ دارای لهجه ای متفاوت با لهجه شیرازی های عزیز بوده است. با توجه به عدم مسافرت حافظ بعد از سکونت در شیراز، امکان دریافت و بروز لهجه متفاوت بر اثر مسافرت وجود نداشته است. و باید این لهجه قبل از ورود او به شیراز در او تاثیر گذاشته باشد. تا خصوصیت خوش لهجه بودن که خود حافظ بر آن تاکید دارد باعث متمایز شدن او از شیرازی ها باشد.

    • سامان 02 اکتبر 201502 اکتبر 2015 گفته:

      دوست عزیز
      توی هر شهری افرادی هستند که با لهجه های بسیار صحبت میکنند
      مثلا ترکان در تهران
      ایا اونها تهرانی نیستند!!!!!!!!!!!
      در ضمن ارزو میکنم که خدا بهتون یه دانشمند – عارف- شاعر و حتی یکی از مشاهیر شیراز رو در آینده بده که اینقدر عقده نکنید
      حافظ شیرازی عزیز من
      خوشا شیراز و وضع بی مثالش خداوندا نگهدار از زوالش
      بر چشم حسود لعنت و کور باد هر انکس که نتواند دید

  14. مهناز 02 اکتبر 201502 اکتبر 2015 گفته:

    اصل و نسب خواجه درست معلوم نیست، اما شبلی نعمانی می گوید:
    «پدر حافظ، در زمان اتابک فارس از اصفهان به شیراز مهاجرت کرده و به تجارت مشغول شد و پس از چندی در حالتی که اوضاع زندگیش مغشوش بود، زن و فرزند را به حال استیصال گذاشت و در گذشت»

  15. سروش 02 اکتبر 201502 اکتبر 2015 گفته:

    گرچه زنده رود اب حیات است ولی شیراز ما از اصفهان به

    حافظ

    • ایران 02 اکتبر 201502 اکتبر 2015 گفته:

      روز وصل دوستداران یاد باد یاد باد آن روزگاران، یاد باد ‌

      گرچه صد رود است از چشمم روان زنده رود و باغ کاران یاد باد

  16. سروش 02 اکتبر 201502 اکتبر 2015 گفته:

    اصفهانیا یک مشت بدبخت اوقده ای اند که همیشه به شهر شیراز حسودیشون میشده و همیشه با شیرازیا دشمنی میکردند و حسرت
    بزرگان شیراز رو میخوردند حسرت حا فظ سعدی کورش داریوش و
    خیلیای دیگه …
    بنده خدا حا فظ به چه زبونی باید میگفته شیرازیا تو بسیاری از
    شعراش هم به این موضوع اشاره کرده
    به هر تا چند وقت دیگه شاهد سعدی اصفهانی کورش اصفهانی
    مولوی اصفهانی سلمان اصفهانی و… خواهیم بود
    فقط کوروش چه طوری می خوان ثابت کنند نمیدونم اخه اون موقع ها اصلا اصفهان ده هم نبوده

    • حسن اسلامیان کوپایی 02 اکتبر 201502 اکتبر 2015 گفته:

      اوقده ای!!!
      کلمه عقده ای صحیح می باشد
      ادب مرد به ز دولت اوست

    • ایران 02 اکتبر 201502 اکتبر 2015 گفته:

      اخه بیچاره ما به چی شما باید حسودیمون بشه به تنبلیتون؟کوروش و داریوش وهم متعلق به شما نیست متعلق به کل ایران و جهانه .فقط اونجا به خاک سپرده شده .اصلا اون موقع شیرازی به این مفهوم کنونی وجود نداشته .اصلا استان ها که به این شکل نبودند مثلا یک سوم ایران کنونی خودش یه استان بوده.

    • ناشناس 02 اکتبر 201502 اکتبر 2015 گفته:

      ولی من تا یاد دارم به شیرازیا میگفتن(( غربتی))
      ولی در کل تو این که زادگاه شیراز کجا بوده هیچ چیز مشخصی وجود نداره
      و در ضمن قابل ذکره که اصفهانی بودن یا شیرازی بودن یا …بودن حافظ هیچ اهمیتی نداره
      مهم اینه که ایرانی بوده
      والسلام

  17. سامان 02 اکتبر 201502 اکتبر 2015 گفته:

    نظر شما در انتظار تایید است.

    لعنت بر شما و لعنت بر اصفهان که سرمنشا خیانت و پستی هستید
    حافظ و اصفهان!!!!!!!!!!!!!!!!!
    اخه چرا خودتون رو مذهکه خاص و عام میکنید
    چرا می خواید خودتون و ذاتتون رو از این هم که هست زشت تر نشون بدبد
    آخه چرا اینقدر ادعا دارید و مال حرام می خورید و حق مردم دیگر را میدزدید
    خدا به فریادتان برسد و ان شاالله در جهنم و عذاب الهی محشور شوید

    • حسن اسلامیان کوپایی 02 اکتبر 201502 اکتبر 2015 گفته:

      مذهکه!!!
      کلمه مضحکه صحیح می باشد.

    • ناشناس 02 اکتبر 201502 اکتبر 2015 گفته:

      خودتم بری پیگیر شی میفهمی یکی از باباهات اصفهانی

  18. سیاوش 02 اکتبر 201502 اکتبر 2015 گفته:

    اصفهانیا چون همیشه بهترین بودن واگه نبودن در جنگ الان ایرانی دیگه نمونده بود واولین وبیشترین کمک برا بم از اصفهان رفت در حالی که مردم خونگرم !!!!!!!!جنوب کنارشون بودن وبازم میگن خسیس وبخاطر شدت حسادت افراد بشدت پست مورد هجمه بودن ،بله همین مردم خسیس بیشترین شهید را تقدیم کشور کردن شاید این افراد بیتربیت اون زمان بدنیا نیومده بودن تا ببینن مرد کیه ونامرد کدومه زمانی که بعضی از مردم شیراز مهاجرین جنگ را به آب بستن مردم اصفهان اونارو با آغوش باز پذیرفتن وبرا دفاع از کشور به جبهه های جنگ هجوم بردن احتمالا بیشتر مردم قهرمان شیراز حوصلشون نمیشده برن جبهه!!!!!

    • ایران 02 اکتبر 201502 اکتبر 2015 گفته:

      افرین برشما بالاخره یه فرد محترم دیدیم

    • m96 02 اکتبر 201502 اکتبر 2015 گفته:

      با سلام خدمت دوستان عزیز.
      مهم این نیست که حافظ اهل کجاهست.مهم اینه که ایرانی هست و شکوه و عظمت اشعارش در کل دنیا مورد ستایش بوده و هست.
      دوستان چه اشکالی داره که حافظ متولد اصفهان باشه و در شیراز بزرگ شده باشد؟
      اصفهان و شیراز دو شهر بزرگ و تاریخی ایران عزیز است.
      دوستان نگذارید اختلاف انگلیسی ایجاد بشه، بعدهم یه کشوری بیاد بگه حافظ از سرزمین ما بوده!!!!
      حافظ حافظه ماست،سعدی استاد سخن بوده،شهریار،سهراب و…. همه شاعران این سرزمین متعلق به تک تک ایرانیان است.

  19. واقعیت 02 اکتبر 201502 اکتبر 2015 گفته:

    برخی اسناد و مورخان که در آن زادگاه حافظ را کوهپایه ذکر کرده اند

    کتاب‌های «تذکره میخانه» اثر عبدالنبی فخرالزمانی
    «محاسن اصفهان»
    «تاریخ بیهقی»
    «شیرازنامه»
    عکس العمل متفاوت اساتید رشته ادبیات فارسی شیرازی به منابع استنادی مطرح شده:
    تاریخ بیهقی: این کتاب در قرن پنجم نوشته شده و موضوع آن تاریخ دولت مسعود غزنوی است. حافظ قرن هشتم زاده شده است. پس با این حساب ابوالفضل بیهقی نویسنده ی تاریخ بیهقی دارای قدرت پیشگویی و کهانت نیز بوده است که درباره ی سه قرن بعدش صحبت میکند!
    محاسن اصفهان: این کتاب در قرن چهار و پنج نوشته شده و به عربی است و ترجمه ی فارسی آن مربوط به سال ۷۲۹ است…که به هر حال پیش از معروفیت حافظ است.پس صاحب محاسن اصفهان نیز پیشگویی ماهر بوده است.
    شیرازنامه: این کتاب از زرکوب شیرازی است در بیان مفاخر و آثار شیراز و مشاهیر فارس و هم عصر سعدی است و پیش از حافظ نوشته شده است.من این کتاب را خوانده ام.هیچ مطلبی در این باره در این کتاب نیست…
    اما تذکره ی میخانه: این کتاب استثنائا پیشگویی نکرده است! این کتاب از دوره ی صفوی است و استثنائا اصالت و زادگاه کوهپایه ای حافظ را هم ذکر کرده است.
    استادکاووس حسنلی با اعلام اینکه هیچ مورخی نیز تا کنون به این نتیجه نرسیده است که حافظ در اصل اصفهانی بوده عنوان کرد: البته در مورد پدر حافظ قولهای متعددی وجود دارد که عده ای پدر این شاعر شیرازی را به کوهپایه اصفهان و یا تویسرکان همدان نسبت می دهند.
    محمدجعفر یاحقی، استاد ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، دراین باره گفت: در کتاب شرح حال حافظ آمده است که اجداد این شاعر بلند آوازه در کوهپایه اصفهان زندگی می‌کردند و من این موضوع را رد نمی‌کنم و به راحتی با رجوع به شرح حال او می‌توان به این نکته پی برد.
    این استاد دانشگاه نیز سکونت اجداد حافظ را در کوهپایه اصفهان تأیید کرد و گفت: مطرح کردن چنین صحبت‌هایی درباره شاعران قدیم اصلاً اهمیت ندارد.

    سعید حسام پور رئیس بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز:
    من این اختلاف نظـرها را به هیچ عنوان پسندیده نمی‌دانم. حافظ شهرتش را مدیون فرهنگ و تمدن ایران زمین می داند، حالا چه اصفهان باشد و چه شیراز. من فکر می‌کنم حافظی که در اختیار ماست از اندیشه‌هایی نشأت گرفته می‌شود که به کل فرهنگ و باورهای دینی مملکتمان مربوط می‌شود. من با اصل مطرح شدن این قضیه موافق نیستم اما اگر فرضیه مربوط به اینکه زادگاه اصلی حافظ اصفهان بوده را بپذیریم منکر این واقعیت هم نباید شد که این شاعر بزرگ در آن زمان که در شیراز سکونت داشته تأثیرات زیادی از محیط اطرافش، آب و هوای پاک در شیراز، حکومت حاکمان در آن دوران و فضای سرسبز و دلنشین شیراز گرفته است تا حدی که به این نوع از تأثیرپذیری در اشعارش هم اشاره کرده است. وجود چشمه‌های خروشان آن زمان در شیراز همه و همه زمینه‌های الهام برای اشعار حافظ را ایجاد کرده است پس نمی‌توان این واقعیت‌ها را نادیده گرفت. در یک کلام می‌گویم که اگر حافظ در شیراز نمی زیست دیوان حافظی که الان پیش روی ماست هرگز شکل نمی‌گرفت.
    با تشکر از سایت شما
    پیشنهاد می کنم برای شادی روح حافظ شهر کوهپایه و شهر شیراز برادر خوانده یا خواهر خوانده همدیگر باشند و اختلافات به شادی ختم شود و روح حافظ و اجدادش هم شاد گردند.

  20. محمد علی فاضلی 02 اکتبر 201502 اکتبر 2015 گفته:

    جای تاسف دارد که به اصطلاح اهل فرهنگ ما درگیر مباحثات بیهوده ای از این دست شده اند.
    ما در ایران مفاخر بزرگ بسیاری داشته ایم که تا به امروز هنوزهم بسیاری از آنان برای ما نا آشنا مانده اند.
    به عقیده بنده هنر اهل فرهنگ تاثیر پذیری از آثار مثبت وجودی این مفاخر است نه کنکاش پیرامون محل تولد ویا نام پدر و …
    طرح چنین موضوعاتی که گروهی را مقابل گروه دیگر قرار می دهد تا بی محابا و بی شرمانه به یکدیگر هتاکی کنند تنها می تواند ثمره هرزگی ذهن کم خردانی باشد که به نام اهل فرهنگ و علم و به قصد شهرت طلبی و این گونه رذالت بار پا به عرصه سخنوری می گذارند.
    ….
    مجادله بین شیعه و سنی
    مجادله بین شیرازی و اصفهانی و …
    هیچ حاصلی جز عقب رفت جوامع بشری را بدنبال نخواهد داشت و ای کاش اساتید دانشگاه های این کشور کهن و متمدن به جای طرح این مسایل بیهوده مثلا به تاثیر نقش و شخصیت حافظ در تعالی جامعه ی زمان خود و پس از آن می پرداختند و در این میدان آگاهی و معمولات خود را به رخ جهانیان میکشاندند تا به تمنای شهرت طلبی درونی خود به نحوی شایسته پاسخ دهند.

  21. علی 02 اکتبر 201502 اکتبر 2015 گفته:

    چرا لینک تلگرامتون خرابه اگه درست شد خبر کنید

  22. پریسا 02 اکتبر 201502 اکتبر 2015 گفته:

    بهاءالدّین پدر ایشان بودند که در کوهپایه به کار نانوایی مشغول بودند. برای امرار معاش به شیراز رفته و با زنی از کازرون ازدواج میکند که حاصل این ازدواج شمس الدین محمد بن بهاءالدّین حافظ شیرازی است. لقب حافظ به دلیل حفظ قرآن به او داده شد.
    خودخواهی و خودباختگی یه شهر است اگر بخواهد از نام و نشان مشاهیر دیگر شهرها برای بزرگنمایی و مطرح کردن خود استفاده کند

  23. ناشناس 02 اکتبر 201502 اکتبر 2015 گفته:

    به نظر من بهتره شما یه کمی به وجدانت مراجعه کنی من نه بچه اصفهان هستم نه شیراز من همچون حافظ یک ایرانیم

  24. ناشناس 02 اکتبر 201502 اکتبر 2015 گفته:

    ادم خوبه یه کمی وجدان داشته باشه اول خودشو قضاوت کنه بعد دیگرانو کسی که بخاطر منافع خودش شخصیتهای مثل حافظ و امثالهم را بازیچه قرار میده وضعیتش معلومه حکایت ضرب المثل موسی همه را به کیش خود پندارد شما هم فکر میکنی همکاران دورو برت مثل خودت هستند که توی فایلهای خودت دیگران رو تکذیب میکنی اگر کسی به شما اطمینان کرد تایید کسی یا همکاری را خواست شما اظهار نظر کن فکر نمیکنم اینقدر که خودت فکر میکنی ادم مورد اطمینانی هستی دبگران هم نسبت به شما همین نظر را داشته باشند اغای با سواد سعی کن با وعدهای واهی یک مشت کارگر یا کارمند زحمتکش رو باوعده با ده میلیون تومان صاحب خانه شوید را بدبخت کنی گنده تر از شما هم این حرفها رو زدن توش موندن و دیگران را در بدر کردن وجدان خوب چیزیه اقای تحصیل کرده

  25. محمد 02 اکتبر 201502 اکتبر 2015 گفته:

    اگه به صفحه ی اول کتاب حافظ نگاه کنید میفهمید که اصفهانی بوده

  26. بهروز 02 اکتبر 201502 اکتبر 2015 گفته:

    من اصلا دلیل این طرز صحبت بعضی از دوستان رو نمی فهم۰۰۰۰۰۰حافظ اصلا مهم نیست که زادگاهش کجا بوده۰۰باعث افتخار و سربلندی همه ایرانیان و اگه زیاده روی نباشه فخر ادبیات جهان هست۰۰۰۰۰این از نظر ادبی و ادبیات۰۰۰اما از نظر تاریخی اگه مدرکی هست که ایشان در اصفهان به دنیا آمده خوب برسی بشه اگه واقعا اصفهان به دنیا امدن خوب این نه باعث میشه چیزی به اصفهانیهای عزیز اضافه بشه نه چیزی از شیرازیهای عزیز کم بشه۰۰۰۰۰میدونید منظورم این هست که ایشان هر جا که به دنیا میومد مطمین باشید باز هم حضرت حافظ میشدند۰۰۰هرجا۰۰۰باور کنید مثلا همدان،،کرمان،،زاهدان،،قزوین،،زنجان،،هرجا که تصور کنید،،،،مثل حضرت مولوی که باعث فخر همه ایرانیان هست،،،حالا چه اهمیتی داره که در شهر قونیه ترکیه به دنیا امدن،،،،مهم این هست که زبان پارسی رو به اوج و بالندگی رسوندن،،،،یا استاد شهریار،،،،ایشان هم ایرانی بودند و هم شعر پارسی و هم ترکی رو بالنده تر کردند،،،، ولی از نظر تاریخی مهم هست که کجا بدنیا امدن و باید بدونه تعصب نسبت به این موضوع برسی به عمل بیاد و نتیجه رو هم بدونه تعصب پذیرفت،،،،،،،خداییش خودم هم نفهمیدم چی گفتم،،،

  27. علی قاسمی زاده 02 اکتبر 201502 اکتبر 2015 گفته:

    من همشهری حافظم مال کوهپایه هستم

  28. mehdi 02 اکتبر 201502 اکتبر 2015 گفته:

    من همه عرم و زندگیم وقف عرفان و الهیات کردم وحافظ نقش بزرگی در این حرکت داشته ودارد به نتایج واسرار قابلی در این زمینه رسیدم کسی اگر براش مهم هست میتونم تو تلگرام در اختیارش بزارم اکانت من هست zitec@

  29. حسین 02 اکتبر 201502 اکتبر 2015 گفته:

    ماکه حافظ رابه اصفهان نمیچسبونیم تاریخ میگه سینه به سینه مردم هم برعکسشا میگه حالاقضاوت باخودت

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top