..."/>

مساجد تاریخی کوهپایه

مسجد جامع کوهپایه – مسجد جامع زفره – مسجد خواجه یعقوب – مسجد دلاوران جشوقان – مسجد تالار – مسجد قدمگاه – مسجد آجری یا زعفرانی

۱- مسجد جامع کوهپایه متعلق به دوره سلجوقیان می باشد که گنبد آن قبل از اسلام مربوط به زمان ساسانیان بوده است. چهل ستون مسجد در سال ۸۰۰ میلادی به این اثر اضافه گردیده است. پیش از اسلام این بنا آتشکده بوده که پس از ورود اسلام به این منطقه تبدیل به مسجد شده است.


این مسجد شامل ۳ شبستان است: شبستان اول معروف به شبستان چهلستون است چرا که ستون های بسیار زیادی دارد و به دلیل ارتفاع زیاد سقف و داشتن هوای خنک در فصل تابستان استفاده می شود. شبستان دوم تِنِبی نام دارد که در فصل پاییز مورد استفاده قرار می گیرد و شبستان سوم معروف به زیر زمین است زیرا در زیر ۲ شبستان دیگر قرار گرفته و در فصل زمستان مورد استفاده قرار می گیرد. قابل ذکر است که ویژگی خاص این مسجد منبر کاشیکاری آن با ارتفاع ۳ متر و ۱۲ پله است که در بالای آن کتیبه ای از جنس کاشی به رنگ سفید با خطوط آبی قرار دارد. مسجد جامع کوهپایه با مساحت ۱۴۸۷ متر مربع در تاریخ ۱۵ آبان سال ۱۳۸۴ به ثبت میراث فرهنگی رسید.

۲- مسجد جامع زفره و منبر چوبی
مسجد جامع روستا با قدمتی ۷۰۰ ساله، در ضلع غربی روستای قرار دارد.
بنای مسجد در سالهای اخیر بازسازی گردیده است.
این مسجد با توجه به وجود باغات پیرامون آن علاوه بر فضای معنوی و زیارتی از محیط گردشگری نیز برخوردار است
منبر مسجد جامع:
یکی از زیباترین اثرهای تاریخی روستای زفره منبر چوبی مسجد جامع می باشد. که در بالای آن این کلمات بر روی چوب حکاکی شده است(این منبر بعون الله تعالی و رسوله فی عزه شهر ذی الحجه السنته احدی و تسعین و سبع مائه)

۳- مسجد خواجه یعقوب
مسجد خواجه یعقوب مربوط به دوره صفوی است و در شهرستان اصفهان، بخش کوهپایه، شهر کوهپایه، خیابان طالقانی، کوچه مسجد خواجه واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۲۱۸۲۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

۴- مسجد دلاوران جشوقان
مسجدی مشتمل بر یک ایوان و ۳ شبستان که از لوح سنگ نوشته نصب شده بر سر در آن می توان فهمید که این مسجد در زمان شاه عباس صفویه بنا شده است.
مسجد دلاور آقا یکی از بناهای تاریخی این روستا می‌باشد . مسجدی مشتمل بر یک ایوان و ۳ شبستان که از لوح سنگ نوشته نصب شده بر سر در آن می توان به قدمت دیرینه آن پی برد .

۵- مسجد تالار
مسجد تالار مربوط به دوره صفوی – دوره قاجار است و در شهرستان اصفهان، بخش کوهپایه، شهر کوهپایه، خیابان حافظ، کوچه مسجد تالار واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۲ آبان ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۱۹۸۶۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

۶- مسجد قدمگاه
مسجد قدمگاه مربوط به دوره صفوی است و در شهرستان اصفهان، بخش کوهپایه، شهر کوهپایه، خیابان امام، مقابل مسجد جامع واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۲۱۸۱۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

۷- مسجد آجری یا زعفرانی
مسجد آجری یا مسجد زعفرانی، متعلق به دوره صفویه است و بسیار کوچک است بطوریکه حیاط ندارد.
این مسجد به کاروانسرایی به نام زعفرانی چسبیده است. وارد مسجد که می شوی از راهرویی عبور می کنی و وقتی به صحن میرسی، اولین چیزی که می بینی محراب است محرابی گچی با آرایه های ناچیز.
مسجد آجری از سنگ و آجر بنا شده و سقف زیبای آن نیز دارای ظرافت و زیبایی خاصی است. شمع های روشن شده در طاقچه های اطراف مسجد نماد تضرع و توسل مردم در این مسجد بوده است. این اثر در تاریخ ۲۸ اسفند ۱۳۸۵ با شمارهٔ ثبت ۱۸۷۶۴ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده .

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top