روستای فشارک

معرفی روستای فشارک

فشارک نام روستایی باستانی است در حدود ۷۰ کیلومتری شرق اصفهان که با یک جاده ۲۲ کیلومتری از جاده اصلی اصفهان نایین منشعب می‌شود.

مردم محلی، فشارک را با تلفظ ساکن برای حرف “ر” (Feshark) تلفظ می‌کنند. در مورد وجه تسمیه فشارک اقوال مختلفی وجود دارد. از جمله دو قول زیر:

– در اصل “بهشارک” بوده است که به معنی شهر کوچک بهشتی میباشد . که پس از آن به بشارک و فشارک تبدیل شده است.

– در اصل “پیش ارک” بوده است که پس از آن به پیشارک و فشارک تبدیل شده است(وجود محلی به نام قلعه کهنه و فشارک کهنه در نزدیکی آن این نظریه را تقویت میکند).

فشارک در مختصات جغرافیایی ۳۲ درجه و ۵۰ دقیقه شمالی ۵۲ درجه و ۲۱ دقیقه شرقی در دامنه جنوبی رشته کوه‌های مرکزی ایران (کرکس) و در ارتفاع ۲۱۹۰ متر از سطح دریا قرار دارد و از روستا، قله کوه فشارک(کوه مَس یا کوه مارشنان) به ارتفاع ۳۳۳۰ متر براحتی قابل مشاهده است.

موقعیت فشارک در استان اصفهان:

143657868

 

 

 

 

 

 

این روستا جزء بخش کوهپایه استان اصفهان محسوب می‌شود و به دلیل قرار گرفتن بین کوهستان و بیابان، تابستان‌های معتدل و زمستان‌های سرد و خشکی دارد. از محصولات مهم آن می‌توان به انواع غلات، انار، گردو، بادام، آلبالو، توت، انگور و زعفران اشاره کرد. گرایش به کشت زعفران و گیاهان دارویی در این منطقه در ۱۰ سال اخیر رشد چشم‌گیری داشته است.

از قدمت روستا اطلاع دقیقی در دست نیست ولی از بقایای اجسادی که در حفاری‌های شمالی روستا در حدود ۳۰ سال پیش به دست آمده چنین به نظر می‌آید که گبری یا زرتشتی بوده اند و این نشان می دهد که از قبل از اسلام نیز در این منطقه سکونت وجود داشته است.ضمن آنکه یک آتشکده نیز در بالای کوه شده SHEDEH وجود دارد.

جمعیت روستا شاید به ۲۰۰ نفر هم نرسد ولی در آخر هفته جمعیتی بالغ بر ۵۰۰ نفر به روستا می آیند و در روزهای ویژه‌ای، مانند ایام عاشورا، اربعین، ۲۸ صفر و ایام نوروز عده بسیار زیادی از فشارکی‌ها از تهران و اصفهان در فشارک گرد هم می‌آیند و گاه این اجتماع به بیش از ۴۰۰۰ نفر بالغ می‌گردد. در ۲۰۰ سال اخیر بزرگان زیادی از اهالی این روستا به جامعه معرفی شده‌اند که شاید جا داشته باشد در صدر آنها به حدود ۶۰ شهیدی اشاره نماییم که در جنگ هشت ساله عراق علیه ایران جان خود را برای دفاع از دین و سرزمین خود اهدا کردند ولی هیچ‌گاه نخواهند مرد. از دیگر بزرگان این روستا می‌توان به آیت‌الله سید محمد فشارکی(محمد پسر قاسم طباطبایی فشارکی)، آیت‌الله ملا محمدباقر فشارکی و آیت‌الله ملا محمدحسین فشارکی(فرزندان ملا محمدجعفر)، آیت‌الله سید عباس فشارکی، آیت‌الله رحمت‌الله آقاجانی فشارکی، آیت الله سیدعلی هاشمی فشارکی و ده‌ها نفر از بزرگانی نام برد که در علوم جدید به بالاترین مدارج علمی رسیده‌اند.

 

معرفی خانواده فشارکی ها

بیشتر کسانی که نسبشان به به این روستا می‌رسد، پسوند “فشارکی” را در نام خانوادگی خود دارند.

مانند:  “فشارکی”،”فشارکی اصفهانی”،”هاشمی فشارکی” ،”آقاجانی فشارکی”،”آجونی فشارکی”، “جعفری فشارکی”، “فشارکی زاده”، “احمدی فشارکی”،  “بهروان فشارکی”، “پادگانی فشارکی”، “حسینی فشارکی”، “حقیقتدار فشارکی”، “سلمانی فشارکی”، “طباطبایی فشارکی”، “غلامی فشارکی”، “لسانی فشارکی”، “محمدی فشارکی”، “مطلبی فشارکی”، “نقیان فشارکی”، “نوری فشارکی”، ” فشارکی فرد ” ، ” طبایی زاده فشارکی”، “فشارکی نیا”،”ذوعلم فشارکی” ، “کاویانی فشارکی” و  “فشارکی پزوه” که البته وصلت آنها در طول سالیان دراز تفکیک آنها را مشکل و بی معنی میکند.

پیشوند قبل از فامیل” فشارکی” عموماً   دلالت بر نام جد آن تیره دارد.

منبع: سایت روستای فشارک

10 نظر

  1. محمدسبحان آقاجانی فشارکی 14 آگوست 201514 آگوست 2015 گفته:

    من محمدسبحان وطنم فشارک نیست ولی پدرم وطنش آنجا است و من پسر ایشان هستم واز تمام مسافر ها میخواهم به این روستا بیایند و لذت ببرند جای بسیار عالیی است.من فرزند رضا آقاجانی فشارکی هستم

    • ناشناس 14 آگوست 201514 آگوست 2015 گفته:

      بسیار عالی

    • محمد رحمان جعفری فشارکی 14 آگوست 201514 آگوست 2015 گفته:

      درود،باید مردمین اصفهان و حتی مردمین کشور به این جا سفر کنند و از آب و هوای تمیزش لذت ببرند.

      • حمید رضا 14 آگوست 201514 آگوست 2015 گفته:

        سلام منم جعفری فشارکی هستم،ولی نه اصفهان رو دیدم ن فشارک رو دیدم،شاید شما از اقوام ماباشید

  2. محمد رحمان جعفری فشارکی 14 آگوست 201514 آگوست 2015 گفته:

    درود فشارک بسیار زیباست

  3. مهدی جعفری فشارکی 14 آگوست 201514 آگوست 2015 گفته:

    فشارک روستایی زیبا با مردمینی مهربان میباشند.

  4. حسن مطلبی فشارکی فرزند سعید 14 آگوست 201514 آگوست 2015 گفته:

    فشارک روستای عشق فشارکی هاست

  5. حوراء آقاجانی فشارکی 14 آگوست 201514 آگوست 2015 گفته:

    درود بر فشارک و فشارکی ها….درود بر فشارکی های اصیل که اصالت خود را حفظ کردند، ما فشارکی هاهیچ گاه فشارک را فراموش نخواهیم کرد و درآبادانی آن کوشا و پرتوان خواهیم ماند….

  6. محمداسماعیل غلامی فشارکی 14 آگوست 201514 آگوست 2015 گفته:

    روستای فشارک روستایی زیباست وتابستان های زیبایی دارد به آنجا نگاهی بی اندازید

  7. محسنی فشارگی 14 آگوست 201514 آگوست 2015 گفته:

    بسیار متعجبم در مورد حاج رمضان محسنی فشارکی مطلبی نبود

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top