مسجد دلاوران جشوقان

مسجدی مشتمل بر یک ایوان و ۳ شبستان که از لوح سنگ نوشته نصب شده بر سر در آن می توان فهمید که این مسجد در زمان شاه عباس صفویه بنا شده است.

جشوقان روستائی در مختصات جغرافیائی ۳۲درجه و ۴۱ دقیقه و ۲۹٫۵۷ ثانیه شمالی و ۵۲ درجه و ۴۳ دقیقه و ۴۹٫۸۳ درجه شرقی در فاصله ۹۰ کیلومتری از مرکز استان اصفهان قرار دارد . این روستادر ۵ کیلومتری از محور تودشکچویه در راه ترانزیت اصفهان، بندرعباس قرار دارد . این روستا پیشینه تاریخی دارد.

مسجد دلاور آقا یکی از بناهای تاریخی این روستا می‌باشد . مسجدی مشتمل بر یک ایوان و ۳ شبستان که از لوح سنگ نوشته نصب شده بر سر در آن می توان به قدمت دیرینه آن پی برد . این روستا سکنه ای در حدود ۱۰۰۰ نفر دارد که شیعه و فارسی زبان هستند . گویش محلی ساکنان روستا ریشه ای از زبان پهلوی دارد . آب آن از قنات و کسب و کار ساکنان کشاورزی یا رنگرزی است . آب و هوای کوهستانی و معتدل دارد . در بین کوهها محصور شده است . در این کوهها آثاری از زندگی غار نشینی به چشم می خورد که خود گویای قدمت دیرینه این روستا می‌باشد . حمام قدیمی که سکوهای سیمانی و خزینه ای دارد. مقبره آیت اله میرجلال الدین امیر در قبرستان این روستا قرار دارد . فامیلی‌های موجود در این روستا ( شجاعی، بنی طباء، اعرابی، شاهمیرزائی، غفوری، عامری، قمشه ای، شریفی، امینی، اکبری، مطیعی، فصیحی و مردانی) است .آیت الله میرجلال الدین امیر از بزرگان مذهبی و اجتماعی این روستا بوده که از اجداد آیت‌الله بروجردی می باشد

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top