سید حسین فشارکی

در شرح حال عالم بزرگوار  سید اسماعیل صدر در کتاب معارف الرجال به شاگردان ایشان اشاره شده که  از سید حسین بن سید ابراهیم بن سید ابراهیم  فشارکی  نام برده شده است در متن ذیل زندگی نامه سید اسماعیل صدر و منابع آن ذکر شده است:
هجرت
سید اسماعیل صدر در سال ۱۲۸۱ هـ . ق. به مکه مشرف شد و اعمال پر فضیلت حج را به جای آورد. او پس از بازگشت به نجف، مریض شد و برای رفع کسالت، به اصفهان سفر کرد. وی در اصفهان، به مناسبت‌های مختلف، منبر می‌رفت و با استعدادی که در این زمینه داشت، مردم را ارشاد و راهنمایی می‌کرد و روز به روز بر محبوبیتش افزوده می‌شد. او در سال ۱۲۹۴ هـ . ق. تصمیم گرفت از اصفهان عزیمت کند و به نجف بازگردد. وی در سال ۱۳۰۰ هـ . ق. به خراسان سفر کرد و مرقد منوّر امام هشتم شیعیان را از نزدیک زیارت کرد.
تألیفات
از سید اسماعیل صدر آثار بسیاری به یادگار نمانده است. تنها رساله علمیه وی که حاشیه‌ای برکتاب «انیس التجار»، نوشته ملا مهدی نراقی است و در زمینه احکام بازرگان نگارش یافته، به چاپ رسیده است
عالمی فرهیخته
وی در علوم عقلی و نقلی، اطلاعات بسیاری داشت و در مسائل علمی، دقت نظر زیادی به خرج می‌داد. او در فتواهای خود، بسیار احتیاط می‌کرد و همه جوانب را می‌سنجید. وی به مباحثه دو نفره یا چند نفره علاقه‌ای وافر داشت و دیگران را نیز به این کار توصیه می‌کرد و می‌گفت: «استفاده من از این مباحثه‌ کم‌تر از استادان نیست؛ زیرا این قسم مباحثه، هم درس خواندن است و هم درس دادن و بحث کردن».
شاگردان
۱٫ شیخ عبدالحسین کرخی،‌معروف به «کاظمی» و «آل یاسین»
۲٫
میرزا محمد حسین نائینی.
۳٫
سید ابوالقاسم دهکردی.
۴٫
محمد هادی بیرجندی معروف به «هادوی»
۵٫
شیخ موسی بن محمد جعفر کرمانشاهی.
۶٫
محمد حسین طبسی.
۷٫
غلام حسین مرندی حائری.
۸٫
میرزا علی نجل.
۹٫
سید علی سیستانی، پدر بزرگ حضرت آیت الله سید علی سیستانی.
۱۰٫
سید حسین بن سید ابراهیم فشارکی اصفهانی.

ایشان برادرزاده آیت الله سیدمحمد فشارکی میباشند.

شیخ علی دشتی تحصیلات خود را در مدرسه حسینی ایرانیان در عتبات تا مقطع سطح به پایان برد . مدتی در دروس خارج نیز تلمذ کرد و قسمتی از اصول را نزد حاج سیدحسین فشارکی فراگرفت.

 

منبع: فشارک

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top