آیتالله ملا محمد باقر فشارکی فرزند ملا محمدجعفر (معروف به ملاجعفر دوم و داماد ملاصالح مازندرانی) فرزند ملایوسف فرزند ملا محمدجعفر ویری کوهپایه ای (ملاجعفر اول مدفون در کوهپایه) ،یکی از علما و مدرسین بزرگ دارالعلم اصفهان بود. وي در سال 1212 شمسي در زادگاهش فشارک اصفهان بدنيا آمد و پس از طی مقدمات علوم، سالها از محضر اعلام اصفهان مخصوصا شیخ محمدباقر فرزند صاحب حاشیه استفاده نمود تا خود به مقام اجتهاد رسید.
مرحوم فشارکی از اساتید بزرگ اعلام اصفهان بود و افاضلی از محضر او به مقام اجتهاد و استادی رسیدند. معظمله در مسجد محله نو اصفهان اقامه جماعت داشت و سالها دراین محل مردم را ارشاد مینمود. نوشتهاند آن مرحوم برای اولینبار در شبهای جمعه مراسم دعا و احیاء را در تخت فولاد برقرار نمود که تا بحال ادامه دارد.
همسر وي بیگم جان دختر مرحوم آية الله حاج ميرسيد محمد موسوي خوانساري (چارسوقي) است (برادر بزرگ علامه صاحب روضات)
منزل ایشان هنوز در محله چهارسوق کوچک اصفهان وجود دارد که البته بین وراث تقسیم شده است.
فرزند وی شیخ محمدمهدی فشارکی مشهور به میرزا آقا از علمای اخیار بود که در سال 1340 ق وفات نمود.
شهرت این دانشمند بزرگوار به جهت آثار مهم اوست که قریب سی جلد کتب مهمه در علوم مختلف تدوین نمود که اهم آنها عبارتند از: عنوان الکلام(شرح دعاهاي روزهاي ماه مبارك رمضان)، ذخیرة العباد، تنزیه المؤمنین، آداب الشریعه (آداب و دستورات زندگي مشتمل بر 14 باب)، آداب نماز شب، سبب فقر و غنی، رسالهای در غنی، رساله معرفت، اربعین ( در شرح چهل حديث)، چند عشريه (مربوط به دهه اول و دوم وسوم محرم و دهه آخر صفر) ،ذخيرة المعاد (در اصول دين) ،حاشیه قوانین، حاشیه لمعه، حاشیه فرائد، حاشیه متاجر، رسائلی در طهارة و صوم و صلوة و خمس و زکوة و – -”
ايشان از رهبران قيام تنباكو در اصفهان بودند
این نویسنده توانا سرانجام در شب یکشنبه 26 رجب 1314قمري 1275 شمسي در اصفهان وفات نمود و جنب قبر محقق خوانساری در تكيه خوانساريهاي تخت فولاد مدفون شد.
استاد همايي پس از اقرار به درجه عالي فقاهت و پختگي تقرير و انشاء علامه فشاركي راجع بوي مينويسد: بزرگترين قضات عدليه فعلي ما از فهم دقايق احكام و نوشته هاي قضايي او عاجزند تا به انشاء و تقرير آن چه رسد
به نقل از آیة الله حاج شیخ حیدر علی محقق:
یکی دیگر ازشخصیتهای بزرگ اصفهان مرحوم جهانگیر خان قشقایی است. ایشان هم مرد فوق العاده ای بوده است. مرحوم آخوند کاشی در برابر ایشان اظهار کوچکی می کرده است.
این دو بزرگوار نسبت کوشه گیر و منزوی بوده اند. یک وقتی مرحوم آخوند به جهانگیر خان می گوید:
امشب شب قدر است چه خوب است برویم به یکی ازمجالس موٌمنین و در دعا و مناجات شرکت کنیم.
مرحوم جهانگیرخان می پذیرد.
بنا می گذارند که مجلس آخوند ملا محمد باقر فشارکی که از علمای بزرگ اصفهان بوده است شرکت کنند. شب که فرا می رسد عبا را بر سر می کشند و به طور ناشناس وارد مجلس می شوند و در گوشه ای می نشینند.
مرحوم فشارکی خطاب به مردم می گوید:
(صفات رذیله را از خود دور کنید تا شایستگی فیوضات پروردگار را پیدا کنید.)
برای آماده کردن مردم جهت توبه و انابه داستانی را نقل می کند:
(جوان کنّاسی دلباخته خانمی می شود که ازحمام بیرون آمده است و راهی منزل خویش است.
خانم روحیه جوان را احساس می کند. او را به درون منزل راه می دهد. وقتی که جوان وارد می شود آیینه ای به دستش می دهد تا این که جوان خود را در آیینه ببیند!
جوان همین که نظر به آیینه می افکند سر و صورت و لباس کثیف خود را می بیند احساس شرمندگی می نماید و آیینه را به کناری می گذارد و از منزل بیرون می رود.
خانم علت این دگرگونی حال را از جوان می پرسد.
جوان پاسخ می دهد: به دور از انصاف است که من با این آلودگی در کنار تو بنشینم!)
مرحوم فشارکی وقتی این داستان را نقل می کند این دو بزرگوار به شدّت گریه می کنند و تحت تأثیر قرار می گیرند.
بله این نشانه صفای دل و پاکی درون است.
كتاب آداب صلوه الليل ايشان به زبان فارسي در سال 1332 قمري/ 1914 ميلادي در تهران و در سال 1347 قمري/1928 ميلادي در اصفهان به چاپ رسيد.
در شرح حال مرحوم آخوند ملا محمد باقر فشاركي ومصنفات آن مرحوم
در محلهء درب كوشك وجلو آن كه دم ايوان مى شود قبر مرحوم آخوند ملا محمد باقر فشاركي است كه منبع فوائد كثيره براى عوام وخواص بودند .
شصت وسه سال عمر كردند ودر شهر رجب سنهء هزار وسيصد وچهارده ( 1314 ) وفات كردند .
امام مسجد غدويه ( قدويه ) يا قطبيه كه در خيابان چهار سوقشيرازيها است ومسجد محلهء نو واحياى شبهاى جمعه وغيرها در تخت فولاد در مسجد مصلى از ايشان رواجي تام داشت كه فعلا از رشتهء آن مرحوم در اصفهان در تخت فولاد وتوى شهر در مساجد وغيرها اين احياءات رواجي گرفته .
ومنبرى داشتند براى عوام وخواص پر منفعت كه بسيارى از آقايان بلوكات و غيرها بيانات منبرى آنها مأخوذ از اوست ، وعوام مريدهاى آن مرحوم از مطلعين بر اخبار واصول وفروع وغيرها بوده اند وهستند .
درسى هم داشتند خوش ترتيب وبا سليقه ، جمعى از فضلا از مجلس درس ايشان برخاستند .
وكتابهاى پر فائده دارند در فقه : رساله رضاع ، رساله أي در شرط ، رسالهء حيض ، رسالهء عدم جواز صلح حق الرجوع ، رسالهء قرعه ، رسالهء شهرت ، رسالهء عدم لزوم تقليد اعلم ، رسالهء منجزات مريض ، رسالهء صحت عبادت جاهل مطابقهء با واقع ، رسالهء غنا ، رساله ء طهارت ، رسالهء خيار عيب ، رسالهء تداخل اسباب ، وحواشي هم بر قوانين وفرائد ومتاجر كه اينها جزئي است ، وحاشية فارسي بر شرح لمعه ، وعنوان الكلام كه شرح دعا هاي هر روزهء ماه مبارك رمضان است كه عنوان مجالس مواعظ قرار داده واهل منبر به جهت ارشاد خلق هميشه در كار دارند ، وچند عشريه كه چند مجلس دهه محرم است ، ذخيرة المعاد در اصول دين كه قدري نا تمام است ، ورسالة ء آداب الشريعة ، ورسالة هاي ديگر از چهل حديث ، واصول دين ، وفروع دين وادعيه مختصره پر فائده كه مكرر چاپ خورده ومحل انتفاع عامه است .
میره که حافظ رو به نام ده کوره اصفهان و اصفهانی های دهاتی بزنین
برید مطالعه کنید و چیش کورتون رو باز کنید حافظ شیرازی بوده ، هست ، خواهد بود