آب و هوای کوهپایه

متوسط میزان بارندگی سالانه در این شهر ۸۰  میلیمتر است.این شهر با ارتفاع متوسط ۱۷۵۰ متر از سطح دریا دارای آب و  هوای بری خشک و به لحاظ اقلیم شناسی خیلی خشک میباشد و به علت مجاورت با  کویر دارای شرایط کویری یعنی تابستان های گرم و زمستان های سرد می باشد.بعد از ظهر های ماه های مرداد و شهریور را می توان به عنوان خشک ترین ایام سال در این منطقه ذکر کرد. درجه حرارت در ایستگاه اصفهان میانگین درجه حرارت  سالانه ۱۶٫۱ درجه است.بین دمای حداکثر و حداقل ۵۷ درجه سانتیگراد تفاوت  وجود دارد.علت آن هم کوهستانی بودن یک قسمت و کویری بودن قسمت دیگر مناطق  میباشد. باد بادهای غالب منطقه معمولا از سمت غرب و جنوب غربی می وزد.این  بادها به همراه بادهای جنوبی و جنوب شرقی از سرعت بیشتری برخوردار هستند.در منطقه بادها به ندرت از سمت شمال می وزذ و میتوان گفت که بادهای شمالی و  شمال شرقی دارای فراوانی و سرعت کمتری هستند.با توجه به اینکه بادهای غالب  منطقه دارای جهت غربی و یا جنوب غربی به سمت شرق هستند و با توجه به آلودگی شهر اصفهان به خصوص در فصل زمستان احتمال کشیده شدن دامنه آلودگی به  محدوده حوزه نفوذ وجود دارد. بادهایی که در کوهپایه می وزد و مدت وزش آنها  فصلی تقریباً مانند بادهای بعضی از نقاط استان شباهت زیاد به بادهای اصفهان دارد. ولی بادهای کوهپایه را می توان به دو نوع قسمت کرد.

الف-بادهای غربی و شرقی: که از اواخر پاییز شروع بوزیدن می کند و فصل مخصوص آنها فصل  زمستان است که این نوع باد به شدت در این محل بوزش در می آید. این بادها  بادهای سرد و نسبتاً مرطوب هستند این بادها گاهی به مقداری سرد هستند که  طاقت فرسا می باشند و زمان وزش آن ها اغلب بعداز ظهر تا اواسط شب می باشد  سرعت آنها گاهی تا ۹۰ کیلومتر در ساعت می رسد ولی حد متوسط آنها بین ۲۰ تا  ۲۵ کیلومتر در ساعت می باشد.

ب-بادهای شرقی و غربی : که در فصل بهار و گاهی در تابستان می وزد که علت آنها تغییرات درجه حرارت در دشت کوهپایه و نقاط  کوهستانی منطقه می باشد. به طور مثال وقتی خورشید در روز به ریگزار می تابد هوا گرم شده و در نزدیکی عصر چون درجه حرارت پایین می آید در نقطه دشت یک  مرکز فشار ایجاد می شود و در کوهستان شمالی یک مرکز فشار کم بوجود می آید  که این دو فشار وقتی جا به جا شوند باعث ایجاد بادهای محلی در این منطقه می گردد.

ج-گردباد: این نوع باد در جهت غربی وشرقی می وزد که در شهر کوهپایه  به آن سرخه می گویند این بادها بیشتر درفروردین – اردیبهشت می وزد و بعضاً  سرعت آن به ۶۰ متر کیلومتر در ساعت و متوسط آن ۲۰ کیلومتر در ساعت است.  د-بادهای شمالی و جنوبی : که در فصل بهار و تابستان و بیشتر در شبها می وزد و همراه خود نسیم ملایم کوهستانی را به ارمغان می آورد سرعت، این بادها  حداکثر ۱۰ کیلومتر و حداقل ۲ کیلومتر در ساعت می باشد.

http://virkopa.blogfa.com

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Top